Werk in de premature room!

3 maart 2013 - Kumbo, Kameroen

De afgelopen twee werkdaagjes verliepen vrij van bevallingen. We besloten ons dan ook ’s nachts niet ‘on call’ te zetten, aangezien we eens enkele nachtjes rustig zonder de stress van mogelijk telefoontjes, wensten door te brengen! We misten zo wel twee bevallingen, maar hoopten deze overdag in te halen… zonder veel succes! De labor room is letterlijk leeg & stilaan lopen ook de maternity wards leeg! De premature room daarentegen, die wordt elke dag voller en voller!

Gisteren kreeg de toen nog lege premature room bezoek van de kleine Miguel. Miguel was enkele dagen eerder door Laura op de wereld gebracht, en had een ongelofelijk moeilijke start. Nu had de mama opgemerkt dat hij erg slap en lusteloos in zijn bedje lag. Hij huilde niet meer en was zo slap als een vod! Ook draaiden zijn ogen weg, erg angstaanjagend om te zien! Hij belandde dus hier in de premature room en heeft nu een maagsonde, antibiotica en vitamine op voorschrift! De volgende nieuwe bewoner van de premature room is een klein meisje. Dit meisje werd gisteren geboren door middel van een keizersnede. De mama kwam binnen op iets meer dan 7 maanden zwangerschapsleeftijd (de eigenlijke zwangerschapsleeftijd is ongekend, ongelofelijk vervelend want zo weten we niet hoe oud de baby eigenlijk is, en hoe goed of slecht hij er dus aan toe is volgens zijn leeftijd). Net wanneer wij onze middagpauze van een half uurtje namen, kwam de vrouw de maternity binnen en begon te stuipen (hierdoor wordt de bloedstroom naar de baarmoeder en het kindje afgesloten, wat enorme schade voor de baby kan betekenen). De moeder had dus ernstige eclampsie, en de bloeddruk was enorm hoog! De vrouw was bewusteloos en werd zo snel mogelijk klaargemaakt voor een keizersnede. Ze zette een klein dochtertje op de wereld, dat nu van haar moeilijke geboorte bekomt in de couveuse! Zij heeft nu ook een maagsonde, en krijgt zo om de drie uur suikerwater te drinken. Moedermelk lukt nog niet, want de mama is nog niet volledig genezen en krijgt nog medicatie, waardoor borstvoeding moeilijk is!

De laatste en derde bewoner van de premature room is een ander klein meisje. Zij werd afgelopen nacht geboren in een health center, enkele kilometers verderop in een dorpje. De mama was zwanger van een tweeling, en zette op 29 weken zwangerschapsleeftijd (dus véél te vroeg), dit meisje op de wereld. Het tweede kindje, had door de geboorte van het zusje plots enorm veel plaats in de buik, waardoor het dwars was gaan liggen. (Bij een tweelingbevalling moet de tweede vroedvrouw normaal gezien de buik van de mama fixeren bij de geboorte van het eerste kindje, zodat het tweede dutske met het hoofdje beneden blijft liggen, en zo ook even vlot geboren kan worden!) Dit was in deze situatie niet gebeurt, en dus werd de mama doorgestuurd naar ons ziekenhuis. Hier kwam de vrouw pas enkele uren later aan, met het geboren dutske in de armen en het andere dutske nog in de buik. Er werd ’s ochtends vroeg nog een spoedkeizersnede uitgevoerd maar voor het tweede kindje kwam alle hulp te laat… De 19 jarige mama houdt dus maar een kindje over. Het meisje ligt in de couveuse, en weegt zo’n 1400g.

Laura, Elisabeth en Geraldine ontfermden zich bij de start van hun ochtendshift meteen over de drie prematuurtjes!  Laura gaf het kleine meisje was glucose water (of een poging tot). Het kindje kan heel sterk zuigen, maar slikken en ademen tegelijk blijkt nog veel te moeilijk voor haar! Na lang aandringen mocht ze dan ’s middags samen met de vroedman, toch een maagsonde plaatsen! Gelukkig! Nu konden ze het meisje tenminste deftig voeden!

De komende dagen worden voor alle drie dutskes veelbepalend, en hopelijk komen ze er alledrie gezond en wel door! Wij staan alvast elke ochtendshift klaar om ze zo goed mogelijk erdoor te krijgen!

Liefs, Laura & Elisabeth

1. Conny coppens:
    5 maart 2013
    Ai,ai en ik vermoed dat het met veel minder middelen moet gebeuren dan bij ons. Ik duim alvast heel hard mee dat er niet teveel complicaties zijn en dat ze snel naar huis kunnen !