Er is er eentje jarig!

20 april 2013

De dagen op de dienst verliepen zoals voorheen.. niet veel te doen en veel te veel studenten. Toch hebben we weer enkele fijne dagen gehad, zo was het donderdag Géraldine haar verjaardag en dit hebben we dan ook goed gevierd! Laura en Elisabeth hadden stiekem afgesproken dat ze donderdagochtend vroeger gingen opstaan om zogezegd te “douchen”, maar eigenlijk wilden we Géraldine verrassen met vers gebakken pofpof, mango en haar cadeautjes! Woensdagavond trokken we in ons bedje met het vooruitzicht om hoogstwaarschijnlijk wakker gebeld te worden voor een bevalling. We lagen nog geen halfuur te dromen en het was al van dat! Vermits het nog niet voorbij twaalf uur was, mocht Elisabeth de bevalling uitvoeren (Géraldine kreeg dan de kans om na twaalf uur een verjaardagsbaby’tje op de wereld te zetten). Op de materniteit aangekomen, werden we spijtig genoeg teleurgesteld: de baby was al geboren.. We besloten om toch nog even te blijven voor de eerste zorgen van de baby en gelukkig maar: na 15 minuten werd Mister Marcel ongeduldig omdat de moederkoek niet wou komen en zette hij zichzelf gereed voor een manuele afhaling (lees: met de hand de moederkoek zelf losmaken). Plots keek hij Elisabeth verschrikt aan: Oh oh there is a second one.. Waarop Elisabeth reageerde met een luidkeelse “Géraldine, Laura, tweeling!!!” Na een halfuurtje kon Elisabeth het tweede meisje, een complete verrassing voor iedereen, op de wereld brengen. Ongeloofelijk, dat kan toch alleen maar in Afrika gebeuren! Na deze surprise trokken we terug richting onze kamer om toch nog wat uurtjes slaap te hebben en paraat te staan voor de volgende bevalling. Rond 5u30 werden we terug wakker gebeld en deze keer was het Géraldine haar beurt en kon ze een verjaardagsbaby’tje opvangen. Hierdoor viel het plan van Elisabeth en Laura om Géraldine te verrassen in het water , maar toch genoten we van heerlijk warme pofpof en raar maar waar lekkere croissants! Deze had Milena gekregen van een patertje en ze was zo gul om de lekkernij met ons te delen! In de namiddag trokken we met de zuster van het weeshuis naar de markt om vanalles in te slaan voor de kleintjes. Onze eerste stop was in de supermarkt en dankzij jullie hulp kon de zuster nu dozen melkpoeder, vaseline, zeep, bodylotion, spaghetti, tomatenpuree, ... inslaan. Ook op de markt kocht ze nog een hoop vers vlees zodat ze de kindjes kan verwennen met een heerlijk bord dampende spaghetti! Terug aangekomen in het weeshuis was iedereen ons enorm dankbaar (lees: alle gulle sponsers thuis!) en om dit te tonen zongen ze, enorm mooi, voor ons. Om de avond af te sluiten en Géraldine haar verjaardag nog te vieren, genoten we nog van een overheerlijke pizza samen met Milena en de nederlandse meisjes.

Om gepast afscheid te kunnen nemen van iedereen die we hier hebben leren kennen, maakten we gisteren uitnodigingen voor ons afscheidsfeestje. Dit geven we donderdag 25 april voor het team van de materniteit, enkele kameroenese studenten, de witte bevolking en andere mensen waar we aan gehecht zijn geraakt. We zijn van plan om verschillende cakes te maken en hopen dat het in de smaak zal vallen! Madame Eunice komt voor haar nachtshift en verwacht voldoende pondjes voor in haar mondje!

Vandaag was er wat afwisseling voor Elisabeth, zijn kon mee naar de out clinic en helpen bij de prenatale consultatie van zwangere vrouwen. Gelukkig was ze nog op tijd terug om samen naar the market te gaan om met een deel van het ingezamelde geld tal van schoolspulletjes te kopen: balpennen, potloden, kleurpotloden, slijpers, gommetjes, schriftjes, meetlatten, krijtjes, bordenwissers, … (foto’s zijn onderweg!) Hiervoor maakten we de eigenaar van de the bookshop érg blij en waarschijnlijk ook tal van kindjes! Dit zullen we maandag ontdekken want dan trekken we naar verschillende schooltjes om alles uit te delen.

Morgen staan we weer vroeg paraat om de mondjes van de kleine weesjes te helpen vullen. We kijken er naaruit om deze schatjes met veel smaak hun ontbijtje naar binnen te zien werken! Vandaag sloten we af met een lekker visje en french fries (die ze hier irish potatoes noemen..) en de gedachte dat het misschien wel eens de laatste keer is dat we dit hier eten..

Ook nog een dikke danku aan Familie Mostaert Fleur en Vanmeulder Maria om hun steentje bij te dragen aan ons kleine goede doel!

Liefs, Elisabeth & Laura

1. Freddy en Lucia:
    21 april 2013
    Awel Laura, ben je nu verhuisd naar Kumbo? Dedju, ik denk dat er enkelen je zullen missen. Denk toch nog eens goed na hé. Hopelijk zien we je terug nà Mexcico!!!! Dada. Freddy en Lucia.
  2. Muriel bonnewijn:
    22 april 2013
    boodschap voor Géraldine : we proberen op hotmail te geraken maar hebben problemen.....hier in marroko is alles OK.
    Blijkbaat gaat alles goed in Shisong en een dikke bravo voor al de initiatieven....goed werk geleverd van de belgische ploeg !!!
    mama en papa