Rustige daagjes, ze doen deugd!!

19 februari 2013 - Kumbo, Kameroen

De afgelopen twee dagen is er niet veel bijzonders gebeurd. Geen extra bevallingen voor niemand van ons drietjes. Er waren wel twee bevallingen, maar deze werden deze keer uitgevoerd door twee Kameroenese studenten, iedereen om de beurt is maar eerlijk! Alle baby’tjes en mama’s waren deze keer gelukkig gezond en wel. Ook is een van de vroedvrouwen (Madame Rosette) hier bevallen door middel van een keizersnede. Ze had enorm veel bloedverlies en uiteindelijk deed men dan gelukkig een keizersnede! Het was immers een placenta praevia (voorliggende placenta, dus die komt dan los voor het kindje geboren wordt, waardoor het kindje geen zuurstof/bloed meer krijgt, en de vrouw langzaam leegbloedt). Alles is intussen in orde met haar en haar mooie dochtertje, gelukkig maar!

De tweeling in de couveuse van elk een goeie kilo en half, liggen sinds vandaag in een bedje: HOERA! Ze mogen dus binnenkort naar huis, wat echt mooi is om te zien. Zo’n twee kleine stekjes, die zo sterk aan de borst kunnen drinken… De mama straalt nu echt wanneer je haar tegenkomt, want zij weet dat ze weldra haar twee kindjes mee kan nemen naar huis. De mama logeert immers al bijna een maand in de ‘labor room’ en heeft dus niet veel slaap wanneer er ’s nachts puffende en schreeuwend mama’s rond haar liggen.

In de labor room ligt nog een andere vaste bewoonster, een meisje van 17 jaar. Zij beviel drie maand geleden van een flinke dochter. Het enige wat hen nog in het ziekenhuis houdt is geld. Het meisje kan de ziekenhuisrekening voor haar bevalling en zorgen niet betalen, en mag dus het ziekenhuis niet verlaten voor ze de hele som ontvangen hebben… De rekening is inmiddels al opgelopen tot zo’n 124.000CFA (of zo’n 190 euro’s). Erg veel voor een Afrikaans tienermeisje…

Laura & Geraldine kregen na lang vragen vandaag hun feedback op het werk dat ze deden de dag dat de vrouw stierf. Ze waren helemaal niet zo opgezet met de commentaar van de strenge vroedvrouw: Madame Eunice. Ze schreef letterlijk: ‘ You did cardiac massage well on the dying woman. But you need to deal with your emotions and be brave!’. Blijkbaar kan ze het dus helemaal niet verkroppen als studenten wenen om in onze ogen iets enorm tragisch. Een Afrikaanse studente; Grace, werd het ook te veel en zij barstte ook in tranen uit wanneer de vrouw stierf. Madame Eunice gaf haar meteen een uitbrander en zei dat wanneer ze haar de volgende keer zag wenen, ze geschorst wordt van de dienst. Ongelofelijk hard dus hoe sommige Afrikanen zijn…

De andere vroedvrouwen vallen allemaal reuzegoed mee. Madame Elizabeth en Regina zijn onze favorieten. Het zijn twee schatten! Madame Elizabeth heeft thuis 3 paar tweelingen rondlopen, en kloeg vandaag dat ze moe was omdat ze slecht geslapen had (wij vroegen ons al af hoe zij het volhoudt…). Ook Marcel, de vroedman, is een grappige man! Hij trekt altijd ongelofelijk grappige gezichten en trekt zijn neus steeds op wanneer hij een bevalling doet of een besnijdenis. We denken dat hij zich hiervan niet bewust is, en het is dus hilarisch om te zien. De hoofdvroedvrouw; Madame Elfrieda/ Fay (ook genoemd: THE CHIEF ) is ook best grappig om te zien! Zij is een bazige mollige vrouw (lees: big Momma) en commandeert de hele ochtendshift door aan de eerstejaarsstudenten. Wanneer er geen vrouwen in arbeid zijn, alle bedden gemaakt zijn en de vitale parameters genomen, laat zij hen steevast ramen of kastjes kuisen. Opvallend is wel dat ze aan ons, blanke studenten, zo’n zaken niet vraagt. Maar natuurlijk zorgen wij er ook altijd voor dat we steeds helpen waar we kunnen!

De vroedvrouwen zijn dus algemeen echt super!! Vandaag heeft Madame Grace ons uitgenodigd om samen met het Canadese meisje, Brianna  (zij loopt ook tot nu maandag stage bij ons op de delivery room) bij haar thuis te komen eten. Ze gaat Fufu voor ons maken, een typische specialiteit van hier die wij nog niet durfden te proeven! Maandag is dus D-day! & Als we het dan niet lekker vinden, kunnen we niet anders dan braafjes ons bord opeten… dat beloofd voor Laura!!

Liefs, Laura & Elisabeth

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marien:
    19 februari 2013
    Meisjes, laat de fufu maar smaken! Ik heb er al hele verhalen over gehoord (blijkbaar ook gekend in Ghana) en ben benieuwd wat jullie ervan gaan vinden! Houd ons op de hoogte, hé!
    Wel fijn dat jullie bij madame Grace op bezoek mogen! Een teken dat ze jullie wel fijne stagiaires vindt.

liefs
    Marien
  2. Mama:
    19 februari 2013
    Blij te horen en te zien dat het er nu eindelijk toch de positieve kant uitgaat. De prematuurtjes die binnenkort naar huis mogen en de wolk van een baby die Laura in haar armen heeft ! Wat een schattig popje ! Gelukkig vallen jullie collega's ook reuze mee en het lijkt ons ook leuk om te "verzusteren" met hen !
    Dikke knuffels,
    Jo, papa en mama. xxx
  3. Benedicte:
    20 februari 2013
    Dag Laura! Zoveel moois om te lezen en soms ook zo in-triest... Je zal een andere Laura zijn bij terugkeer! Het is leuk om jullie avonturen mee te volgen. Blijven schrijven!
    Groetjes uit het koude, grieperige, grijze België,
    Benedicte