Pech, pech

22 februari 2013

Nog steeds gaat het hier zijn eigen rustige gangetje. Woensdagvoormiddag had Laura geluk dat ze een derde bevalling kon uitvoeren van een flink meisje. Maar dit flink meisje had een moeilijke start. Wanneer het hoofdje geboren was, voelde Laura dat de navelstreng los rond het nekje zat. Ze wou  de navelstreng eerst over het hoofdje doen, maar dit mocht ze niet van de vroedvrouw. Daarom koos Laura ervoor om de kochers te pakken zodat ze de navelstreng al kon afklemmen. Maar van zodra ze zich had omgedraaid, trok de vroedvrouw (verschrikkelijke!) het kind er gewoon uit. Natuurlijk was meisje niet helemaal oke en ademde het niet. Hier gaan ze hier heel anders mee om: Laura wou meteen de navelstreng afklemmen en doorknippen zodat ze met het kindje naar de verzorgingstafel konden lopen, maar dit mocht weeral niet van de vroedvrouw. Deze begon lustig op de ondersteboven hangende baby te kloppen en spirit voor het mondje te houden. Uiteindelijk kon Laura opgelucht adem halen wanneer het kindje dan eindelijk toch begon te huilen.

Elisabeth & Géraldine hadden minder geluk en brachten hun late shiften al boekjes lezend door. Er was dan ook écht helemaal niets te doen! Woensdagnamiddag waren er twee primi’s (vrouwen die hun eerste kindje verwachten) in arbeid. Eén daarvan had rond 16u 1 vinger ontsluiting. We dachten dat dit nog wel even kon duren en het voor ergens in de nacht of vroege ochtend zou zijn. Toen Elisabeth de vrouw rond 19u opnieuw onderzocht, stond ze al op 5 cm en zeer gunstige baarmoederhals. Blij dat we waren, hoopten we dat het dan misschien toch nog voor ons kon zijn! En ja hoor, rond 20u30 kwam de vrouw zelf terug naar de delivery room en toen we haar onderzochten bleek dat ze al op 9 cm stond! Maar minder goed nieuws: toen de vliezen broken, was het zeer meconiaal vruchtwater ( Dit betekent dat de baby stoelgang heeft gemaakt en waarschijnlijk stress ondervindt). Ook ging het hoogst waarschijnlijk om een dikke baby en een sterrekijker. We gingen nog even afwachten, maar uiteindelijk werd het jongetje geboren via een keizersnede. En inderdaad, het woog 4300gram, wat heel veel voor hier is!

Ook gisteren een gelijkaardig verhaal. Een  primi komt binnen met al reeds 8 cm ontsluiting, maar later blijkt dat haar bekken te klein is om normaal te kunnen bevallen. Ook dit werd een keizersnede. Géraldine kon deze gelukkig bijwonen en had er dan toch een assistentie bij! Elisabeth werd toch wel wat ontmoedigd dat ze weeral pech had, maar er zullen wel nog genoeg kansen volgen! De teller staat dus nu zowel bij Laura als bij Elisabeth op 19 bevallingen en bij Géraldine op 22. Momenteel is het hier zeer rustig, dus daar mag rap verandering in komen!

Vandaag werken we onze laatste dag van een reeks van 12 dagen en trekken we er een weekendje op uit! We zullen van zaterdag op zondag overnachten in Bamenda in het Baptiste resthouse voor nog geen 8 euro..In de buurt zou een goed restaurant zijn (volgens een Belgisch meisje) en we verheugen ons er dus al op!! Vermits we onze laptop niet meezeulen, zullen jullie ons pas opnieuw horen na het weekend met hopelijk een tof verhaal en vele foto’s.

Liefs, Laura & Elisabeth

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Freddy en Lucia:
    22 februari 2013
    Dag Laura en Elisabeth, jullie shift van 12 dagen zit erop. Geniet van jullie weekend. Hopelijk valt het restaurant mee. Breng de gegevens mee zodat wij ook eens kunnen reserveren.
    Hou jullie goed en tot later. Veel liefs van Freddy, Lucia, Rambo en Zeno
  2. Coppens emiel:
    hallo Laura,
    12 dagen werken, dat zal wel in de kleren hangen en een welverdiende rust is dus heel welkom.Hopelijk komt het met dat meisje goed, want een beetje zonder zuurstof is natuurlijk niet goed . Kunnen die vroedvrouwen misschien niet verdragen dat jullie er andere methodes op nahouden en willen ze niets uit handen geven of denken ze dat jullie het niet goed doen volgens hun normen?
    Komt daar dan nooit een dokter tussenbeide?
    Geniet maar van jullie verlof en is er in dat resthouse een muskietnet . En jullien laptop, kunnen jullie die goed opbergen , je weet maar nooit hoor en het zou heel spijtig zijn moest hij beentjes krijgen.
    Breng maar jullie beste receptjes mee van ginder misschien kun je ze dan voor de achterblijvers nadien eens uitproberen.
    Wees jullie, alle drie maar goed voorzichtig en geniet van jullie uitstapje.
    Veel liefs van opa en opa
    De rest van de familie hoor je zeker op tijd en stond en Anthony nog veel meer die mist je zeker elke dag.
  3. Marien:
    22 februari 2013
    Meisjes, geniet nu maar van jullie vrije tijd en uitstap. Theevelden en wilde dieren gaan jullie na dit Afrikaans avontuur niet veel meer zien. Dus, laat de stress van de aantallen maar effe achterwege. Wie weet hoeveel bevallingen er nog komen de volgende weken!
    Wel voorzichtig zijn, hé op jullie uitstap.
    En zijn jullie nieuwe kleedjes goedgekeurd?
  4. Jana:
    23 februari 2013
    Heej Elisabeth en Laura!

Geniet van jullie weekend, want na 12 dagen werken hebben jullie dat wel verdiend.
    Wel jammer dat de vroedvrouwen precies nooit willen luisteren naar jullie goede raad :s Het is ten slotte toch altijd in het voordeel van de baby's en moeders! Ze willen precies niets nieuws uitproberen, maar houden vast aan hun principes. Misschien verandert dit wel na een tijdje!!

Net zoals je mama zei Elisabeth, heb geen stress over het aantal bevallingen! Geniet zoveel als je kan en dat aantal bevallingen zal wel in orde komen :)

Veel plezier op jullie uitstapje! Kijk al uit naar jullie berichtje na het weekend ;)