First night in Shisong

8 februari 2013

Ons eerste nachtje onder ons muskietennet hier in ons appartement viel reuzegoed mee!  ’s Ochtends om zes uur werden we wel gewekt door de klokken van het kerkje hier vlakbij, een wekker hebben we hier dus niet nodig… Een frisse ochtenddouche – deze keer met warm water (!!) – maakte ons helemaal klaar voor een nieuwe dag hier in het mooie Shisong. Voor vandaag stonden twee missies op het programma: Euro’s wisselen voor Kameroenese Frank en een SIM-kaart bemachtigen! We trokken dus nieuwsgierig naar het kantoortje van de Matron (Conciërge): Sister Ruphina. Zij nam meteen haar fancy telefoon ( ohja ze lopen hier met echte smartphones ) en belde iemand op die ons binnen twintig minuutjes (lees: 40 minuten) een SIM-kaartje zou brengen. Ook de zuster die het geld zou wisselen was nog “even” weg, en dus gingen we maar braaf wachten op de bankjes voor hun kantoor…

Uiteindelijk kwam na een dikke twintig minuutjes het geld-zustertje toe, en kregen wij correct ons geld gewisseld. Het lijken wel briefjes uit een Monopoly-spel dat de oorlog heeft overleefd: helemaal verschrompeld en vuil! Na nog zo’n twintig minuutjes kwam uiteindelijk de SIM-kaarten man toe, en verkocht ons beide een kaartje. Missie voor vandaag: GESLAAGD!

Het was inmiddels reeds half tien en ons ontbijtloze maagje begon inmiddels sterk te knorren… Dus trokken we naar de kantine om hier eens een lokale specialiteit te proberen: POFPOF/GATEAU. Dit is eigenlijk hetzelfde als de smoutebollen bij ons op de kermis, maar dan minder vettig en niet zoet. Een stevig en enorm lekker ontbijtje dus! Sister Luciena, plande een taxi te nemen naar Kumbo-city, en dus profiteerden we van de gratis gids om ons de weg te tonen. Met zijn drieën namen we plaats op de achterbank van een lege taxi, en ohja, de niet zo magere zuster kwam er ook nog bij. Lekker op elkaar geplakt met zijn vieren zaten we dus klaar voor onze rit. Ook de zetel naast de chauffeur werd gevuld met twee mollige dames; wat het totaal op zeven personen inclusief chauffeur bracht.

Opvallend eigenlijk: veel magere mensen kom je hier echt niet tegen. De meeste vrouwen en mannen hebben hier een goede buik en natuurlijk echte Afrikaanse billen! Wel is iedereen onbeschrijfelijk vriendelijk en willen ze allemaal een praatje slaan. Iedereen die je tegenkomt vraagt hoe het met je gaat en van waar we komen. We zouden dus beter een bandje opnemen en continue laten afspelen! Haha!

In Kumbo werden we volledig door elkaar geschud afgezet voor nog geen 30 eurocent, spotgoedkoop! We bezochten er de hoofdmarkt, die hier dagelijks staat. Het is eigenlijk een klein dorpje met allemaal kraampjes (lees: hutjes gebouwd uit karton en hout ) waar je allerlei zaken kan kopen: van kledij tot tv’s! Na enkele uurtjes verkenning van de koopwaren, besloten we langzaamaan terug te gaan naar Shisong.

Grote honger hadden we niet, en dus kochten we een artisanale snack: bananenchips (zie foto’s). Verrukkelijk, zelfs voor Laura die geen bananen lust! In de namiddag installeerden we ons op een voetbalveldje met de Flair, tijd voor echte girlstalk!

We kregen dan toch honger tegen de avond, en trokken opnieuw naar de kantine (we vinden het wel jammer dat we zelf niet kunnen koken). We kozen voor “Fried Fish” met “Irish Potatoes” en stelden ons al een lekker bord met een grote vis en patatjes voor… Helaas, de realiteit gaf ons een bordje met drie verschrompelde mini stukjes vis. De smaak op zich viel wel mee maar was erg zout en veel te weinig. Hongerig trokken we dan maar naar het winkeltje aan de overkant van de straat en peuzelden gretig nog een half brood op! Dit was ons dagje, morgen plannen we wat schoolwerk en zal er meer dan waarschijnlijk niet veel te vertellen zijn.. Tot binnenkort!

Liefs, Elisabeth en Laura

1. Conny coppens:
    9 februari 2013
    Lekker hè die bananenchips ! Wij hebben dit met hopen gegeten in Peru en Costa Rica. Zou mss nog iets voor Mateo zijn.
    Hoe is het met de bevallingen ? Wanneer beginnen jullie ?
    Groetjes van het thuisfront ( weeral in de sneeuw morgen )
  2. Mama:
    10 februari 2013
    Hallo allemaal in het verre tropische Kameroen,

Blijkbaar zijn jullie er al goed ingeburgerd en passen jullie je goed aan aan de lokale gewoonten. Wij kunnen hier alleen maar dromen van een beetje warmer weer want vanavond wordt hier een nieuwe sneeuwzone verwacht. Btw In New York was de noodtoestand afgekondigd voor de sneeuwstorm NEMO.... ik denk dat ze Tante Conny en Nonkel Gerd willen weghouden uit N.Y..... Geniet nog van de laatste vrije dag en veel succes voor jullie eerste Shisong-werkdag !
    Lieve groetjes van ons allemaal hier!
  3. Jonas:
    11 februari 2013
    Dag zuske!

Ik heb gehoord daje eindelijk afgestapt bent van de 'ik ben op reis en ik MOET ne pot choco mee hebben'-fobie. Maar om dan direct vissen met kop enal naar binnen te slorpen gaat zelfs mijn koersklakske teboven ze! Of hoe ons mama het zou zeggen: ale proficiat! En zoals ons papa al zei, hier zijn uw melocakes al een zeldzame vondst geworden in de snoepkast ze... Ook gehoord da jullie gisteren op de eerste werkdag al direct congé hadden?! Da's nog erger dan mijn 9to5 jobke zene! ;) Hou jullie daar goe en tot schrijfs!

Ps. @Jean-Pierre, mijn berichtje staat erop hoor, waar is het uwe? :D
  4. Mama:
    11 februari 2013
    Dag Laura,
    Uit volle medeleven en vol schuldgevoel zal ik het laatste pak melocakes ongeopend laten tot je terugkomst in belgenland.In afwachting zal ik mij alleen bezondigen aan de Milka-chocolade met die overheerlijke praliné-vulling, die wegsmelt in de mond.....
    Hoeveel fondant-kes heb je trouwens vandaag op de wereld helpen zetten ? (kwestie van in de chocolade-sfeer te blijven..)
    Genoeg gezeverd....
    Hopelijk heb je snel terug stromend water, internet en een gasvuurtje om je eigen potje te koken. Veel moed en werkplezier in het verre Kameroen.
    Ook groetjes aan je kaemergenoten,
    De papa