Eerste stuitbevalling & uitstapje naar Kumbo

15 februari 2013

Gisteren was het een speciale dag: Géraldine deed haar eerste bevalling van een mooi jongetje in Kameroen! Géraldine stond met de vroege shift en Laura&Elisabeth in de late shift. Zij hadden minder geluk en brachten hun shift door met parameters nemen, bedden opmaken en zorgen voor de premature tweeling in de couveuse. Ook het kindje met anancephalie leeft nog steeds..We proberen voor zoveel mogelijk comfort te zorgen, maar hopen dat het niet te lang meer moet lijden.

Vandaag stonden we met drie in de vroege shift en ook weer hadden we niet zoveel geluk.. Nadat alle parameters waren genomen en de bedden gemaakt, was er niet veel meer te doen op de ‘’maternity’’, dus trokken we naar the primary health care. Hier ontvangen ze op vrijdag zwangere vrouwen voor een grondige achtergrondcheck, parameters en palpatie (voelen aan de buik voor de ligging van de foetus). Maar omdat ze hier al met héél wat kameroenese studenten aan het werk waren, was er voor ons niet veel aan. Overal lopen er wel 20 studenten… Soms worden we er wel eens gek van!

In de namiddag hadden we meer geluk! Om 12u zagen we ‘’the chief’’ met een zwangere vrouw de bevallingskamer binnen gaan. Dus wij meteen gaan vragen wat er aan de hand was. The chief legde ons uit dat de vrouw al een tijdje op de maternity lag met premature contracties, maar dat ze nu volledige ontsluiting had. Dus wij meteen: yes! Toen vertelde ze ons dat het om een stuitligging ging en omdat we dit nog nooit gezien hadden, mochten we observeren. De vrouw is van een bepaald ras in Kameroen en ze gaf geen kick bij de contracties en toonde ook geen emoties. Ze moest maar één keer persen en de baby floepte er als het ware uit! De stuitbevalling hier is niet zoals we het geleerd hebben en we hopen dus ook dat wanneer we het zelf moeten doen, ze het oké vinden als we het op onze manier doen. Hier pakken ze de beentjes van de baby niet vast en we hadden even schrik dat de baby op de grond zou vallen omdat zij er zo snel uit kwam! Laura en Elisabeth hopen dat het nu snel aan hen is om ook zelf een bevalling uit te voeren!!

Na onze shift trokken we met Melina en Katrien ( een belgische vrouw die ook stage loopt in het ziekenhuis) naar Kumbo. Melina bracht ons naar haar favoriete kleermaker zodat we met onze stof een kleedje kunnen laten maken. We mogen dit volgende week vrijdag al gaan ophalen! Voor in dit deel van Kumbo te geraken, moesten we een bike nemen! Onze eerste trip viel zeer goed mee, we hadden meteen de smaakt te pakken! Hierna gingen we nog naar the mean market voor de supermarkt en Western Union (Géraldine kon hier geld ophalen). In de supermarkt kochten we een hele lading: choco, pindekaas, pasta, rijst, tonijn, mayonaise, erwtjes, …Nu kunnen we toch een tijdje verder! Omdat Katrien nog niet de overheerlijke vis had gegeten, vonden we dat een uitgelezen kans om het zelf nog eens te gaan eten! Oh, en we hebben er van genoten!!! Bij de vis kan je een zeer pikant sausje krijgen: Pépé. Melina vertelde hier een grappig verhaal over: een jongen die het maken van dit pikante sausje nog niet genoeg had aan een halfuur zijn handen wassen en hier na naar de wc ging.. je kan al raden welk lichaamsdeel werd aangetast en hem uiteindelijk in het ziekenhuis deed belanden. Maar eind goed al goed (denken we). Om terug naar shisong te gaan, wilden we een taxi nemen. Hier zaten al twee mensen op de passagierstoel vanvoor(+ chauffeur), maar geen probleem: wij met z’n vijven geraakten er zeker nog bij! Met vijf zaten we dus vanachter: Laura op Geraldine haar schoot, Melina op Katrien haar schoot en Elisabeth in het midden. Toch vond de chauffeur dat de taxi nog niet vol genoeg zat en mocht er nog iemand onder hem kruipen! Daar zaten we dan.. met 9 in een taxi.. Hier de normaalste zaak van de wereld!

Morgen werkt Elisabeth in de vroege shift en Laura & Géraldine in de late. We hopen allemaal op een bevalling, hopen jullie met ons mee??

Groetjes, Laura & Elisabeth