Eerste shockerende ervaring

13 februari 2013 - Kumbo, Kameroen

Vandaag splitsen we voor het eerst ons groepje van drie hier in Shisong op. Geraldine zou de vroege shift werken en Elisabeth en Laura de late shift. In de voormiddag konden Elisabeth en Laura dan aan hun eindwerk werken.  Geraldine kwam tijdens haar middagpauze al met slecht nieuws. Er waren geen bevallingen geweest, enkel een keizersnede, en ze had de hele voormiddag moeten poetsen en bedden opmaken... Bovendien was het kindje dat geboren werd met een keizersnede reeds ten dode opgeschreven... Het heeft anencephalie (de schedel is niet volledig volgroeid en een deel van de hersenen hangt naar buiten). Normaal gezien bij ons wordt dit al voor de geboorte opgemerkt en worden deze kindjes dus nooit geboren... Maar hier is de opvolging tijdens de zwangerschap minimaal en enkel voor rijkergestelden, met alle gevolgen vandien...

Het meisje is erg sterk maar de mama wenstte het kindje niet bij haar te houden... dus legden de vroedvrouwen het gewoon in een bedje in de premature room, en hielden er verder niet echt rekening meer mee... Natuurlijk is ons schapenhartje hier veel te zwak voor, en konden we er niet aan weerstaan om het kindje in de armen te nemen. Geraldine hield het de rest van haar ochtendshift nog een uurtje in de armen, en bij de overschakeling om 14u nam Laura over. Vijf uur lang hield Laura het kindje op haar armen, en Elisabeth bleef er ook bij. Na vijf uur werd het Laura's linkerarm wat teveel en werd er gewisseld. Het meisje is zo ongelofelijk sterk! Ze kon zelfs wenen en zuigde op haar tongetje... De traantjes konden we natuurlijk niet volledig tegenhouden. Laura ging meermaals aan de midwives vragen om Morfine, zodat het kindje niet meer moest lijden en toch wat pijnstilling had.. maar tevergeefs. Meermaals dachten we dat het meisje haar laatste adem bracht, maar ze leeft nog steeds. Wellicht zal ze deze nacht overlijden, eenzaam alleen in haar bedje.. Ongelofelijk zielig.

Bovendien gaan de Afrikanen met zo'n situatie helemaal anders om. De zwarte studenten van hier halen continu hun camera boven om honderden foto's van het arme schaapje te trekken en halen dan continu het mutsje van haar hoofdje.. Enorm zielig. Laura & Elisabeth hopen dus vurig dat het meisje snel uit haar lijden wordt verlost!

We'll keep you posted tomorrow!!

Liefs, Elisabeth en Laura

1. Britte:
    13 februari 2013
    Ohh meisjes, wat heftig zeg! Ik hoop dat jullie naast deze verschrikkelijke dingen toch een leuke tijd hebben. We lezen hier in Ecuador altijd jullie blog :)
  2. Marien:
    14 februari 2013
    Ik hoop dat jullie dit niet teveel moeten meemaken. Het kindje zal jullie warmte wel gevoeld hebben en dat betekent toch veel voor haar. Maar jullie zullen aan de Afrikaanse mentaliteit niets of niet veel kunnen veranderen ....
    Hopelijk kunnen we volgende keer een positief verhaal lezen.

xxx
  3. Anthony:
    14 februari 2013
    Jawadde.. Hopelijk komen er naast die dingen inderdaad genoeg leuke dingen :-) Maar daar twijfel ik niet aan.. Ik kan mij voorstellen dat jullie daar ondertussen toch al wat meegemaakt hebben ! Doet da daar nog goed ! Wij blijven hier jullie blog elke avond na het werk volgen :D

En lieveke, ik zie je graag !
  4. Coppens emiel:
    14 februari 2013
    als we zien hoe hier de kinderen verzorgd worden in de ziekenhuizen dan kan je niet begrijpen dat het daar heel anders
    aan toegaat en hoe we hier verwend zijn.
    ze hebben ook niet de kansen die wij hebben en er is nog veel armoede.je zult er ook mee leren omgaan en er een levensles uit trekken
    hier zit ik voor het ogenblik met een heleboel auto's en met wat lawaai van onze kapoen Mateo voor mijn neus en zijn zus tot in het oneindige plagen komt e ook bij te pas. Ik ga hem in bad steken zo zal hij wat kalmeren.
    ik hoor opa eens vloeken, dus gaat het niet goed.
    veel liefs van ons allen.
  5. Conny coppens:
    19 februari 2013
    Hoi Laurake, Pffff hard om te verduren hè ! Oma had het me al verteld dat het enorm zwaar is.... ik zou het daar verschrikkelijk moeilijk mee hebben ! Ik heb al bij het lezen een traantje moeten laten. Dan heeft Mauroke meer geluk gehad dat hij hier is mogen geboren worden ! Dikke dikke kus en we denken veel aan jou hoor !