April fool day

2 april 2013 - Kumbo, Kameroen

Op 1 april, hier April fool day genoemd, worden ook hier mopjes uitgehaald met de mensen. Wij planden dus zeker ook om met de vroedvrouwen iets uit te steken, maar hadden niet echt iets voorbereid. We hadden gisteren al laten vallen dat we fan zijn van 1 april, dus de vroedvrouwen waren extra op hun hoede! Vooral madame Loveline begon steeds te schaterlachen, als ze Laura naar haar zag glimlachen. Laura pestte haar dan ook extra door regelmatig te vragen of ze zeker was dat ze nog geen vis op haar rug had plakken. Waarop Loveline dan weer hysterisch begon te lachen en toch maar stiekem haar rug eens controleerde!

Er werden vandaag wel veel 1 april – visjes geboren: 4 om precies te zijn. Het begon al ’s ochtends tijdens het begin van onze shift. De eerstvolgende bevalling zou voor Geraldine zijn, maar – onder bevel van Madame Fai – moest Geraldine met een vrouw naar de ultrasound met vermoeden van placenta praevia (voorliggende placenta, waardoor normale bevalling onmogelijk is). Wanneer Laura & Elisabeth – druk bedden aan het opmaken – een vrouw zagen binnengaan in de Delivery room, snelden ze toch maar toe. Elisabeth ving dan maar Geraldines baby op, een flinke meid die met behulp van de mollige armen van Madame Fai, al fundusdrukkend ter wereld kwam. Geduld hebben ze hier niet! Nadien was Geraldine maar net op tijd terug op dienst, aangezien een meisje van 15 jaar klaar stond om te bevallen. Zo zielig om te zien, het meisje is maar liefst 6 jaar jonger dan ons, en lijkt echt zelf nog een kindje… ze zag enorm af, maar bracht na veel gepuf en geschreeuw in Laura’s oor (ze had Laura immers stevig vast rond de nek) het tweede meisje van de dag op de wereld.  De vierde generatie voor de familie ( je zou voor minder als ze hier zo vroeg bevallen).

Een uurtje later stond plots de mevrouw met vermoeden van placenta praevia puffend met contracties op 9 cm. De vliezen werden gebroken en bevallen zou ze dus waarschijnlijk zeer snel. De echo had immers uitgewezen dat het geen placenta praevia was! Wel had de vrouw nog steeds tamelijk wat bloedverlies, tot nu toe nog zonder gekende oorzaak… Na hevige contracties, begon de vrouw plots gewoon rustig te slapen… Laura stond erbij en keek ernaar! Een oxytocine-drip werd dan maar gestart, en een uur en half later beviel de vrouw van een zoontje. De oorzaak van het bloedverlies werd ons meteen duidelijk: abruptio placentae (gedeeltelijke loslating van de placenta, nog voor de geboorte van het kindje). De baby werd samen met enorm grote klonters bloed geboren, maar was gelukkig helemaal in orde! De rest van de shift verliep kalm, maar toch was er geen tijd meer voor het uithalen van een 1 april grap… tot groot genoegen van de vroedvrouwen!

De vierde baby van de dag werd ’s avonds geboren, en op de wereld gezet door Geraldine, met heel veel moeite, een knip en goeie fundusdruk! Het kind(je) woog immers 4120g… enorm veel voor hier! En dus een wonder dat deze vent normaal geboren werd!

Vandaag, 2 april, was een ENORM saaie shift! Madame Fai hield ons aan het werk door ons alle gootstenen te laten poetsen… fun fun fun! Natuurlijk stroomde het werk binnen, wanneer onze shift eindigde… typisch! Om 15u werden we opgeroepen voor een bevalling! Elisabeth kon een jongetje op de wereld zette, en kon hem maar net op tijd opvangen! Het ventje floepte er gewoon uit, en het was nogtans een eerste kindje! Nog geen half uurtje later was het alweer Laura’s beurt, en kon zij een meisje op de wereld zetten. Beide baby’s hadden een enorm moeilijke start, vooral die van Elisabeth. Laura’s baby’tje had een driedubbele navelstrengomstrengeling, en Laura merkte dit meteen na de geboorte van het hoofdje op. Mister Paul sprong na lang roepen toch ter hulp, en trok gewoon eens extra hard het kindje ter wereld… even ter verduidelijking, zo leren wij het NIET op school! Gelukkig kwamen beide stakkertjes er toch goed door, en liggen ze nu gezond te snoozen bij de trotse mama’s!

Nu is ook Geraldine weer weg voor de 3de baby van vandaag! Die veertig bevallingen worden piece of cake als het hier zo doorgaat!

Liefs, Laura & Elisabeth

1. Mama:
    3 april 2013
    Ik vraag mij af wie er wie voor de gek hield op 1 april.... ik denk dat het de aanstaande mama's waren in samenwerking met de Kameroenese vroedvrouwen... Hup naar de 50 bevallingen aan dit tempo ! Proficiat meisjes voor jullie enthousiasme en jullie doorzettingsvermogen in niet steeds al te gemakkelijke omstandigheden ! Dikke knuffels xxxxx
  2. Coppens emiel:
    3 april 2013
    nog een paar weekjes en dan zijn jullie terug thuis met heel veel verhalen en misschien met heimwee om die nieuwe vrienden die jullie daar zult moeten achterlaten.ik vermoed dat er dan wel enkele traantjes zullen gelaten worden.het is een prachtige ervaring die jullie zullen koesteren in jullie verdere leven daar ben ik vast van overtuigd.geniet er nog van met volle teugen en de vermoeidheid die er bij jullie opdracht natuurlijk bij komt kijken is direct vergeten als jullie die prachtige kindjes die jullie op de wereld hebt gezet zult herinneren en hopen dat ze een mooie toekomst mogen krijgen zoals jullie krijgen
    kusjes van snotterende en verkouden opa en oma
    by de way : tante conny en nonkel gerd zij met hun kroost naar zee vertrokken om te bibberen van de kou en misschien een beetje zon.